Over mij

Over mezelf…

Na vanuit hobbyisme een tijd rondgezworven te hebben in de wereld van de ICT kwam ik na een faillissement van het telecombedrijf waar ik voor werkte op straat te staan. Ik was inmiddels ouder dan 40 en "te duur" maar ook onder gekwalificeerd voor de ICT-wereld. Omdat ik het boeiend vind om met mensen om te gaan, ben ik gaan zoeken naar een beroep waarbij dit belangrijk is. Omgang met mensen was iets dat ik miste tijdens mijn ICT-loopbaan. Na een klein onderzoekje kwam ik op rijinstructeur uit, en heb een reïntegratieplan voor mezelf geschreven. En anderhalf jaar later was ik gecertificeerd rijinstructeur.
Ik ben in vanaf 2004 bevoegd om rijles te geven. Mijn opleiding heb ik in Amsterdam gedaan en heb daar 12 jaar lang les gegeven. Aanvankelijk was dat in loondienst, later ben ik als zelfstandige gaan werken en heb uit naam van meerdere Amsterdamse rijscholen rijles gegeven. Van 2010 tot medio 2016 was dat alleen in een automaat.
De rijschoolwereld is een zeer concurrerend gebeuren. De markt is behoorlijk aan het verzadigen. Ik kan 35 euro voor een uur rijles vragen omdat ik geen commissie aan een franchise hoef te betalen. Ik verwacht wel dat de prijs binnenkort omhoog gaat. Wel is het zo dat wanneer ik een prijs afspreek met een leerling deze nooit tijdens de opleiding verhoogd wordt.
Ik hoor altijd van mijn leerlingen dat ik zo geduldig ben. Ik vind geduld opbrengen voor een leerling een hoofdvoorwaarde voor een rijinstructeur. Dus om de vraag te beantwoorden... ja geduld is belangrijk. Maar dat alleen is niet genoeg, je moet als instructeur ook iemand op zijn of haar gemak kunnen stellen. Vooral nooit vergeten dat de lesauto een leeromgeving is, een klaslokaal op wielen zeg maar waar het maken van fouten nooit mag resulteren in boosheid of ergernis. Dit wil niet zeggen dat ik van steen ben. Soms zijn er wel eens momenten tijdens een les die ook ik niet verwacht had en daardoor een spannend moment kunnen zijn.
Ha ha ha, dat heb je goed gezien! De automaat heeft de toekomst! Ik heb een VW Polo waar ik met veel plezier het schakelen mee aanleer, maar eigenlijk is schakelen echt ouderwets aan het worden. Alles is tegenwoordig high-tech, vrijwel iedere jongere rijdt wanneer ie bromfiets rijdt op zo'n bromscooter waarbij je niet hoeft te schakelen. Dus waarom zo hardnekkig vasthouden aan de wens om te schakelen? Geloof me mijn Prius rijdt echt zoveel relaxter dan welke schakelauto dan ook!
Bezig zijn met en luisteren naar muziek is mijn grootste passie. Mijn favoriete muziekinstrument is de gitaar, al ben ik de laatste tijd ook veel met toetsen bezig. Autorijden is GEEN hobby van me, ik vind het wel leuk om te doen en mijn kennis van auto's is best groot maar ik ben absoluut geen autofreak :-) Mijn andere passie is motorrijden, en dan vooral rustig toeren over 's lands wegen en door Europa. Duitsland is prachtig om doorheen te cruisen evenals Oostenrijk, maar dat kost uiteraard behoorlijk meer tijd om er te komen.