Theorie

Handige tips voor het theorie-examen.

Zomaar wat informatie over het theorie-examen.

Zo bereid je je goed voor op het theorie-examen.

Autorijschool Maxor biedt zelf (nog) geen theorieles aan, maar daarover binnenkort meer.

Via de webshop zijn alle VekaBest leermiddelen te bestellen.

Je moet binnenkort theorie-examen doen en zoekt een manier om een grotere slagingskans te hebben, om je hierbij te helpen heb ik deze pagina voor je samengesteld.

  • Onderschat de stof niet, er valt behoorlijk veel te leren dus begin op tijd!
  • Lees het theorieboek minimaal 2 keer door. Een groot deel van de stof blijft in het geheugen hangen door ouderwets te “stampen”.
  • Het onderdeel wet en verkeersregels (r.v.v.) is lastig er zijn veel “weetjes” betreffende gordelplicht, alcohol, afmetingen en gewichten van voertuigen etc.
  • Onthoud goed de vormen van de verkeersborden en hun algemene betekenis.
  • Let vooral ook op onderborden zowel qua tekst als afbeelding.
  • Besteed extra aandacht voor het theorie-examen aan het onthouden van uitzonderingen op de verkeersregels, zoals in het geval van de tram bijvoorbeeld.
  • Zoek een goede theoriecursus wanneer je moeite hebt met zelfstudie (daarover binnenkort meer)

Gevaarherkenning oefenen.

Vaak wordt mij gevraagd of je gevaarherkenning kunt oefenen voor het theorie-examen, of dat dit een kwestie is inzicht? Gevaarherkenning is vooral te oefenen door tijdens de rijles bewust op te letten op de handelingen die je verricht. Een van de meest gemaakte denkfouten bij vragen over gevaarherkenning is de neiging tot onnodig vroeg remmen bij de (be)nadering van “gevaar”, terwijl het gas loslaten op dat moment voldoende is. Houd er rekening mee dat een automaat langer uitrolt dan een auto met versnellingsbak.

Weet en ervaar wat de lesauto kan.

Van belang is het dat je beschikt over goede kennis van de auto waarmee je rijdt. Een aantal basiseigenschappen van de auto benadruk ik tijdens mijn rijlessen. Hierbij moet je aan het volgende denken:

  • Het acceleratievermogen van de lesauto.
  • De stopafstand met hoge en lage snelheid (hoeveel remdruk is er nodig om aan het gewenste resultaat te voldoen?)
  • De grootte van de draaicirkel (belangrijk bij het keren van de auto)
  • Bodemspeling i.v.m. het rijden over verkeersdrempels.
  • Is de auto optimaal uitgelijnd, of vertoont de rijlijn (te testen door op een veilig moment het stuur los te laten) een afwijking naar links of rechts?
  • Ga inzichtelijk met de auto om, laat hem zo lang mogelijk doorrollen en rem niet onnodig of te vroeg af.
  • Weet van te voren welke versnelling je het beste kunt gebruiken bij soortgelijke situaties.
  • Een automaat rolt langer door bij het gas loslaten dan een handgeschakelde auto, in het examen gaat het over een handgeschakelde auto

Verkeersborden oefenen.

Verkeersborden zijn heel goed te oefenen door bijvoorbeeld op de fiets de betekenis van ieder bord dat je tegenkomt in jezelf te benoemen. Wat betreft de borden die specifiek voor motorvoertuigen zijn hoef je niet veel extra’s te leren, het gaat maar om een paar goed herkenbare borden: autoweg, autosnelweg, een aantal verbodsborden waarop een motorvoertuig is afgebeeld en dan heb je het wel zo’n beetje gehad. Via deze link tref je een overzicht aan van vrijwel alle voorkomende verkeersborden. De verkeersborden zijn per categorie ingedeeld compleet met onderborden en de betekenis hiervan.